• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp en trött tjej i kaoset

Perrrr

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
18 Februari 2023
Meddelanden
124
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
Jag har slutat betala mina räkningar, inget har gått vidare till inkasso ännu. Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra, en del av mig vill fortsätta kämpa och betala mina skulder själv. Nu när jag har "behållt" min lön på ett annat konto i två månader så ser jag hur mycket pengar jag skulle haft om jag inte var så skuldsatt. Jag har endast betalt hyra, el, försäkringar. Inget annat.
Har fortfarande svårt att ta in allt och att prata med kommunens skuldrådgivare var inte direkt hjälpsamt. Blev enormt besviken på dem, var inte hjälpsamma öht. Gav mig inga svar och ingen rådgivning.
Så nu tänker jag väl, äntligen fortsätta betala så som jag gjort och förhoppningsvis kunna söka nytt samlingslån om ett tag för att minska på månadsavgiften. Eller låta det gå till KFM och ha löneutmätning under 3 år för att därefter söka nytt samlingslån. Under dessa tre år hinner jag bli färdig sjuksköterska.
Jag tror inte jag får skuldsanering eftersom jag har tagit en hel del snabblån under året.
Jag tycker du ska sluta kämpa med fler lån osv då det högst troligt inte är lönt, du bara stångar dig blodig i onödan. Släpp skiten, allt kommer att bli bättre än det du går igenom nu!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 077
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Vet att frågan inte var ställt till mig, men när jag besvärade budget- och skuldrådgivaren med ett besök för ca 1 år sedan så var det totalt ointresse från dennes sida.
Förklarade min situation, ekonomiskt, privat, familj och allt, då fick hen iaf klämt ur sig att ”din fru verkar ju åtminstone ha så pass bra ställt att Ni klarar Er på en inkomst några år”…lite där och då gav jag upp :facejoy:.
Undrar om man belönar socialsekreterare med denna tjänst för lojalitet?
Att mest lämpade för tjänsten tillsätts är ju uppenbart att så inte sker.
 

dianasekonomi

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
1 Maj 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Jag tycker du ska sluta kämpa med fler lån osv då det antagligen inte är lönt. Släpp skiten, allt kommer att bli bättre än det du går igenom nu!
Men vad händer när jag släpper allt då?
Kan någon förklara för mig som om jag vore ett barn - min hjärna är så påverkad av allt detta så har svårt att förstå.

Låt säga att jag får löneutmätning:
1. Vad händer om jag blir arbetslös?
2. Vad händer de månader då jag inte kan jobba pga obligatorisk praktik i min utbildning?
3. Vad händer om jag inte hinner jobba så mycket så jag knappt får någon lön?
4. Vad händer efter 3 år när jag fortfarande har skulder kvar?
5. Kommer någon komma hem till mig och utmäta saker? (Jag bor i hyresrätt och har väl egentligen inget av värde hemma, dator och tv typ)

Försökt ringa KFM för att kunna ställa dessa frågor men svårt att komma fram.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
884
Poäng
717
Vet att frågan inte var ställt till mig, men när jag besvärade budget- och skuldrådgivaren med ett besök för ca 1 år sedan så var det totalt ointresse från dennes sida.
Förklarade min situation, ekonomiskt, privat, familj och allt, då fick hen iaf klämt ur sig att ”din fru verkar ju åtminstone ha så pass bra ställt att Ni klarar Er på en inkomst några år”…lite där och då gav jag upp :facejoy:.
Ja det verkar vara variation på kunskap o intresse från deras sida. Den jag fick var både kunnig engagerad o intresserad o hjälpsam o lyssnade
Men förra året när jag pratade med dem första gången var den jag pratade med ointresserad o inte hjälpsam. Så rysk roulette vem man får
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Men vad händer när jag släpper allt då?
Kan någon förklara för mig som om jag vore ett barn - min hjärna är så påverkad av allt detta så har svårt att förstå.

Låt säga att jag får löneutmätning:
1. Vad händer om jag blir arbetslös
Även A-kassa kan utmätas. Beror ju på hur mkt du får o om det räcker till utmätning.
2. Vad händer de månader då jag inte kan jobba pga obligatorisk praktik i min utbildning?
Ingen lön = Ingen utmätning
3. Vad händer om jag inte hinner jobba så mycket så jag knappt får någon lön?
Samma som nr 2.
4. Vad händer efter 3 år när jag fortfarande har skulder kvar?
Din utmätning pågår så länge du har skuldsaldo hos KFM.
5. Kommer någon komma hem till mig och utmäta saker? (Jag bor i hyresrätt och har väl egentligen inget av värde hemma, dator och tv typ)
Är väl mest bara om man misstänker att personen har saker av värde hemma. Större risk skulle jag säga om man bort i hus, äger bil tex.
Försökt ringa KFM för att kunna ställa dessa frågor men svårt att komma fram.
 

dianasekonomi

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
1 Maj 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Även A-kassa kan utmätas. Beror ju på hur mkt du får o om det räcker till utmätning.

Ingen lön = Ingen utmätning

Samma som nr 2.

Din utmätning pågår så länge du har skuldsaldo hos KFM.

Är väl mest bara om man misstänker att personen har saker av värde hemma. Större risk skulle jag säga om man bort i hus, äger bil tex.
Tack snälla för dina svar!
Hur ser chanserna ut för att efter 3 år (när anmärkningarna försvinner) samla ihop alla skulder för att inte ha någon utmätning? Tänker att jag har ca 1,7 i skulder i dagsläget...
Brukar långivarna dra tillbaka sina "ärenden" från KFM och upprätta en ny betalningsplan direkt hos dem?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Tack snälla för dina svar!
Hur ser chanserna ut för att efter 3 år (när anmärkningarna försvinner) samla ihop alla skulder för att inte ha någon utmätning? Tänker att jag har ca 1,7 i skulder i dagsläget...
Brukar långivarna dra tillbaka sina "ärenden" från KFM och upprätta en ny betalningsplan direkt hos dem?
Blir svårt med samlingslån. Du kommer fortfarande ha skuldsaldo om tre år o ingen seriös långivare skulle ge lån i ett sånt läge.
Dessutom så trillar skulderna in till KFM i olika takt så du kan ha betal.anm betydligt längre än så. För varje skuld blir det en ny anmärkning.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Tack snälla för dina svar!
Hur ser chanserna ut för att efter 3 år (när anmärkningarna försvinner) samla ihop alla skulder för att inte ha någon utmätning? Tänker att jag har ca 1,7 i skulder i dagsläget...
Brukar långivarna dra tillbaka sina "ärenden" från KFM och upprätta en ny betalningsplan direkt hos dem?
Som sagt med så mycket hos fogden att lyckas få alla att dra tillbaka är nästa omöjligt.. du måste betala in en klump summa till var och en för att det ska bli aktuellt och då kommer du ändå har historiskt skuldsaldo som inte är bra för ditt betyg
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Tack snälla för dina svar!
Hur ser chanserna ut för att efter 3 år (när anmärkningarna försvinner) samla ihop alla skulder för att inte ha någon utmätning? Tänker att jag har ca 1,7 i skulder i dagsläget...
Brukar långivarna dra tillbaka sina "ärenden" från KFM och upprätta en ny betalningsplan direkt hos dem?
ska långivare gå med på att återkalla fr Kf så måste du erbjuda ganska stora summor.
 

Millan2.0

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
28 Augusti 2023
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
92
Poäng
247
Tack snälla för dina svar!
Hur ser chanserna ut för att efter 3 år (när anmärkningarna försvinner) samla ihop alla skulder för att inte ha någon utmätning? Tänker att jag har ca 1,7 i skulder i dagsläget...
Brukar långivarna dra tillbaka sina "ärenden" från KFM och upprätta en ny betalningsplan direkt hos dem?
Jag hade löneutmätning i tre år… och alla mina skulder hann inte ens till KFM. Så fort mitt skuldsaldo hos KFM sjönk så pass att jag kunde se ”ljuset i tunneln” skickade något inkassobolag skulden till KFM så det vart påfyllt.

Så alla anmärkningar kommer alltså troligtvis inte komma samtidigt. Inkassobolag brukar sätta bevakning på ärenden istället för att skicka dem till KFM, om man redan har mycket skulder där.

I ditt fall skulle jag nog faktiskt sikta på skuldsanering… Det är så pass stora summor liksom.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp